Látószög blog

Tovább a tartalomhoz Ugrás a lábléchez

Magyarország nem válik „fél-diktatúrává”

A Klubrádió elnöke és többségi tulajdonosa, Arató András által írt és a Euronews hírportálon május 10-én megjelent véleménycikkben azt állítja, a Klubrádió sugárzási engedélyének elvesztése annak a jele, hogy „Magyarország éppen fél-diktatúrává válik.” Bár több, ezt megcáfoló tényt is felsorolhatnék – például arról, hogy a liberálisnak és nyíltan kormánykritikusnak tartott orgánumok a televíziós, online és nyomtatott média területén nézettségi és látogatottsági szempontból továbbra is jelentős arányt képviselnek – én Arató úrral ellentétben inkább a témánál maradnék. Először is: miért tagadta meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) a Klubrádió hét évre szóló műsorszórási engedélyének megújítását?

Tudják, a rádióállomás tulajdonosa elfelejtett néhány fontos tényt megemlíteni.

A Fővárosi Törvényszék február 9-én hozott ítéletében helybenhagyta az NMHH tavaly szeptemberben hozott határozatát, amely megtagadta a Klubrádió 92,9 MHz-es budapesti frekvenciára szóló engedélyének megújítását.

Az ítélet szerint a Klubrádió engedélye február 14-én lejárt. Az ítélet ellenzői ugyan igyekeztek elhallgatni a részleteket, de a döntés elég világos.

A bíróság ugyanis rámutatott, hogy a Klubrádió az elmúlt hét évben nem kevesebb, mint hat alkalommal sértette meg a műsorszolgáltatási szabályokat, és kétszer kapott pénzbírságot „nem csekély mértékű” jogsértések miatt. E hat szabálysértés egyike 2014-ben engedély nélküli műsorszolgáltatás volt. Amint a bíróság megállapította: tekintettel arra, hogy a rádióállomás soha nem fellebbezett ezek ellen a határozatok ellen, azok jogerőre emelkedtek.

20150417klubradio-radio-studio-zebra-logo3.jpg

A Fővárosi Törvényszék indoklása szerint az esetek elég súlyosak voltak ahhoz, hogy ellehetetlenítsék a Klubrádió műsorszolgáltatási engedélyének meghosszabbítását.

A rádióállomás műsorpolitikájával szimpatizáló politikai érdekcsoportok természetesen továbbra is a magyar kormányra fognak mutogatni, de a francia és az amerikai szövetségi szabályozáshoz feltűnően hasonlító törvények és eljárások közelebbi vizsgálata nyilvánvalóvá teszi: a kormánynak nincs sem joga, sem lehetősége beavatkozni a piaci magánszereplők, a médiahatóság és a bíróságok jogvitáiba, illetve nem is kívánhat ilyesmit. Egyébként a legtöbb ember szerint éppen ezt nevezzük jogállamiságnak.

Ráadásul a februári bírósági határozatot követően márciusban megnyíltak a Klubrádió korábbi, 92,9 MHz-es rádiófrekvenciájára kiírt pályázatok, és mivel a törvény ezt nem tiltotta, a Klubrádió egyike volt a műsorszolgáltatási engedély elnyerésére esélyes három pályázónak. Pályázatukat ugyanakkor az NMHH ismételten elutasította.

A Klubrádió vezetősége az Alaptörvényben biztosított jogával élve a Fővárosi Törvényszék előtt fellebbezett a médiahatóság döntése ellen. A Törvényszék éppen a múlt héten hozta meg ítéletét, amely ismételten helybenhagyta az NMHH márciusi döntését, és megállapította, hogy a Klubrádió kérelmét jogosan utasították el.

Az ítélet szerint a pályázat több szempontból is kívánnivalót hagyott maga után, például amiatt, mert a rádióállomásnak a kérelem benyújtáskor mintegy 400 millió forint adóssága volt. Ez, valamint a műsoridőben elkövetett számos hiba együttesen alapos okot adott arra, hogy a médiahatóság megtagadja a Klubrádiótól a műsorszolgáltatási engedélyt.

Azt gondolnánk, hogy egy olyan műsorszolgáltató, mint a Klubrádió vezetősége minden nehézség nélkül képes egy ilyen horderejű pályázat benyújtására. De Arató úr és csapata ebbe többször is belebukott.

MOST PEDIG ÚGY VISELKEDNEK, MINT EGY GYEREK, AKIT SZABÁLYSZEGÉS MIATT MEGBÜNTETNEK, UTÁNA PEDIG ARRA PANASZKODIK, HOGY EZ NEM IGAZSÁGOS.

Ezek a médiaérdekeltségek és szövetségeseik pedig ujjal mutogatnak a magyar kormányra, és a médiaszabadságról szóló képtelen állításokat hangoztatnak.

A cikk eredetileg a Euronews oldalán jelent meg 2021. május 11-én.